Tänään on Euroopan Unionin parlamenin vaalipäivä. Parlamentiin valitaan 736 edustajaa, parlamntti toimii 20 valiokunnassa. Suomalaiset puolueet saavat tähän Euroopan eduskuntaan 13 Meppiä, Europarlamentaarikkoa.
Euroopan Unionin alueella asuu lähes 500 miljoonaa kansalaista. Äänoikeutettuja on arviolta 375 miljoonaa. Nämä ovat suurimmat järjestettävät monikansalliset vaalit. Parlamentti järjestäytyy puolueryhmittäin.
Suurin ryhmä on, tällä hetkellä, Konservatiiviryhmä 285 edustajallaan jä sosiaalidemokraattinen parlamenttiryhmä, jotä edustaa 215 jäsentä. Nämä kaksi ryhmittymää ratkaisevat maanosan suunnan.
Kysymys on demokratiasta. Kaikki syyt jättää äänestämättä näissä vaaleissa ovat tekosyitä.
Love Records toimi vuosina 1966-1979. Levy-yhtiön konkurssista tulee kuluneeksi nyt kesäkuussa kolmekymmentä vuotta. Love yritti yhdistää taiteilijalähtöisyyden ja levymyynnin.
Yhtiö julkaisi Juice Leskistä, Kasevaa, Maarit Hurmerintaa, Mikko Alataloa, Wigwamia. Hectoria, Rauli Badding Somerjokea, Frimania. sekä monia muita. Loven ehdoton myyntivaltti olivat suoran rokouksen ruhtinaat: Hurriganes.
Edellämainitut olivat hyvin myyviä artisteja. Lisäksi oli taiteelisesti perusteltua julkaista progea, Tasavallan Presidenttiä ja jazzia, vaikkapa Junnu Aaltosta. Myös punkkiin ja uuteen aaltoon Love pääsi kiinni juuri ennen nurinmenoaan.
Pelle Miljoona, Tuomari Nurmio, Kari Peitsamo ja Leevi & The Leavings aloittivat levytysuransa Rakkaudessa. Ensimmäisen suomalaisen punksinglen Finnlevylle julkaissut Briard, entinen Philadelphia Motherfuckers, teki pari lyhytlevyä Loveen. Bändissähän soitti kitaraa, myöhemminkin huomiota saanut, Antti Hulkko, Andy McCoy.
Sen sijaan on vaikea nähdä minkäänlaisia perusteluita vaikkapa Pohjois-Korealaisen kansamusiikin tai kaikkien punakuorojen julkaisulle. Ei ainakaan kaupallisia tai taiteellisia.
Tähän Love kaatuikin. Ei osattu kuitenkaan toimia pää kylmänä. Yhtiö paisui liian suureksi, juttu ei pysynyt hanskassa, palkattiin henkiökuntaa surutta, rakennettiin studio. Toimitiin yksinkertaisesti liian sosiaalisesti. Esimerkiksi kun 1975 radion freelance ohjelmatyöntekijät menivät lakkoon, palkattiin näitä tyyppejä Lovelle töihin lakon ajaksi. Ei näin bisnestä tehdä! Love lankesi loveen.
Love Recordsilla oli kuitenkin valtava merkitys: Se uskalsi ottaa riveihinsä artisteja, jotka eivät olisi kyllä muille kelvanneet. Esimerkkinä vaikkapa jo edellä mainitut Juice Leskinen ja Hurriganes ja outo Virtanen -yhtye.
Toisaalta, Loven artistilähtöisyyttä on hiukka liijoiteltu. Kyllähän yhtiö ryöstöviljeli kruununjalokiveään, Hurriganesia. Mikä kiire oli esimerkiksi, levyttää Crazy Days -albumi heti kitaristivaihdoksen jäljiltä 1975?
Vaikea on myöskään löytää mitään muita, kuin taloudellisia, perusteita sille, että yhtye pistettiin äänittämään seuravan vuoden, 1976 leyvään, Hot Wheelsiä, Lahden Microvoxin kaltaiseen kanakoppiin. Hurriganes oli, jo siihen mennessä myynyt lähes 200 000 levyä.
Kaikkinensa Love Records oli tärkeä omana aikanaan ja yhtiön tuotanto edelleen erittäin suositeltavaa sekä korkeatasoista kuultavaa. Sitä on myös laajasti saatavana cd-formaatissa. Loven poukkoilevat toimintatavat kuvavat erinomaisesti aikaa, jona yhtiö toimi.
Huuhkajat selvisivät lievällä sulkasadolla eilisestä Liectenstein -ottelusta. Eremenkon veljekseset, Aleksei ja Roman, antoivat molemmat kovat näytöt.
Maalistaan huolimatta Mikael Forssellille jäi rutkasti paranettavaa. Kyllähän Miklu oli kuin sahapukki.
Litmasen syötöt osuivat taas nappiin.
Keskivikkona onkin vastassa ihan toisen tasoinen vastus, Venäjä. Paremmin on Huukajien taisteltava kaksipäistä kotkaa vastaan, jos meinaa selvitä sulkasadotta.
Jaatinen Julistaa: Fiksuina ja vapaamielisinä pidetyt hollantilaiset äänestivät maastaan toiseksi eniten europarlamentaarikkoja vieras- ja tulevaisuuspelkoisten "Vapaus"puolueen listoilta.
Hollanti tunnetaan tuulimyllyjen maana. Nyt sieltä sitten on valittu varsinaisia Tuulimyllynlämmittäjiä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti