28 helmikuuta, 2008

Potkurihattupäät politikoivat

Vladrimir Kozin, Venäjän Helsingin lähetystön entinen lähetystösihteeri on palannut viimesyksyiseen NATO -aiheeseensa. Kozin kertoo, että Venäjän virallinen kanta on se, että Suomen tulisi lykätä mahdollista sotilasliiton jäsenyyttään vähintään 15 vuotta. Itäinen naapuri katsoisi liittoumassa mukanaolon itselleen vihamieliseksi eleeksi. Lähetystö on sanoutunut jo syksyllä irti Kozinin puheista. Niin tai näin, oli kysymyksessä Venäjän Federaation virallinen kanta tai ei, tällaiset puheet lätkivät tavoitettaan korville. Kovasuisilla kannaotoilla on päinvastainen tulos kuin tavoite. Kun Venäjältä kuuluu sotilaallista tai muunlaista uhittelua yhä useampi suomalainen kääntyy NATO-jäsenyyden kannalle. Nythän selvä enemmistö maamme asukkaista suhtautuu sotilaalliseen liittoutumisen kielteisesti.

Espoolaisten valtuutettuujen kyläpoliitikko-osasto on pelästynyt länsimetron "yllättävästi" nousseista kustannuksista.
Tuekseen nämä ovat tällä viikolla saaneet joukon pellepelotomia, yhteiseltä nimeltään TramWest. Ryhmä julkaisi laskelmansa pikaraitiotiestä. Pikaraitiotie on laskelmien mukaan kaikin puolin edullisempi ja järkevämpi valinta kuin tuo kauhistuttava metro.
Laskelmista unohtui vaan se, että metro on seudullinen hanke, pikaraitiotie lähinnä Espoon sisäinen. Eikä ole muutenkaan järkevää, että seudulle rakennettaisiin ihan uusi liikennejärjestelmä.
On tietyllä tavalla ymmärrettävää, että espoolaiset kunnanvaltuutetut hyppäävät laukalle, onhan kunnallisvaalivuosi. Kaiken maailman politikoivia potkurihattumiehiäkin riittää julkisuuteen.
Kaivataan espoolaisia valtiomiehiä ja -naisia. Tässä tilanteessa kannattaa erityisesti pitää huolta siitä, että maamme hallitus pitää kiinni sovitusta valtion rahoitusosuudesta.
Tämä tietysti koskee muitakin seudullisia liikennehankkeita, kuten esimerkiksi ns. Kehärataa.
Varsinkin Keskustalla näkyy olevan haluja lipsua pääkaupunkiseudulle tehdystä sitoomuksista. Seudulla tapahtuva poliittinen hoipertelu antaa helposti tekosyyn valtiolle vetäytyä sille sovitusta 30 prosentin metroa koskevasta rahoitusosuudesta.
Koetetaan pitää jatkossakin mielessä, että länsimetro on seudullinen hanke. Ei Espoon sisäinen. Espoo saa puolestani järjestää sisäisen liikenteensä vaikka hevosten vetämien kärryjen varaan. Nyt uhkana on se, että ahdaskatsetiset kyläpolitiikot ja julkisuudenkipeät pellepelottomat ovat vesittämässä erittäin tärkeän seudullisen liikennehankkeen. Ei ihme, että pääkaupunkiseudun kuntien yhteenliittämiselle on kannatusta. Sehän lopettaisi keinotekoisiin ja vanhentuneisiin kuntarajoihin perustuvan sähläilyn.

Nyt mitataan valtiovarainministeri Jyrki Kataisen kantti puolustaa palkansaajia ja tavallisia veronmaksajia. Isokepuileille, Sirkka-Liisa Anttilalle ja Jarmo Korhoselle ei kelpaa hallituksen esitys siitä, että maanomistajat saavat 8o prosentin verohuojennuksen sukupolvenvaihdoksen yhteydessä, niinkuin hallituksen esityksessä muut yrittäjät. Tuntuu kyllä käsittämättömältä sen tietäen, että palkansaajat maksavat veronsa jokaisesta tienaamastaan eurosta. Nyt palkansaaja tuntuu olevan taas lypsylehmän asemassa. Mutta sehän on Kepulle sopinut aina. Parasta olisi luonnolisesti vetää koko verovapautuksen sisältävä esitys takaisin. Nyt katsotaan Kokoomuksen todellinen palkansaajamyönteisyys. Vai oliko niissä korteissa Pekka Palkansaaja?

Huomio kaikki ETSJM-ihmiset! Uudenmaan ympäristökeskus on hyväksynyt jätevoimalan kaikki mahdolliset sijoitusvaihtoehdot. Nyt vaan nimenkeruuseen Lohjan Kirkniemellä, Espoon Ämmänsuolla ja Juvanmalmilla sekä Helsingin Kivikossa ja Sipoon Långmossbergenissä. Mikäkö on ETSJM? Ei Tänne Sijoitettava Jonnekin Muualle. Aikaisemmin tunnettiin nimellä NIMBY.

Työttömyyden vaivaamaan Lappiin havitellaan kahta lentomäkeä. Sekä Ylitornion Aavasaksalle, että Kemijärven Suomulle haluttaisiin rakentaa lentomäki talviurheilukeskuksen yhteyteen. Aavasaksan kustannusarvio on 30 miljoonaa euroa, josta 10 miljoonaa on julkista rahaa. Suomun hinnaksi arvioidaan 13.4 miljoonaa euroa, josta myös 10 miljoonaa euroa halutaan veronmaksajilta.
Onhan tietysti järkevää, että Lapin elinkeinoelämää, josta matkailu muodostaa yhä kasvavan osan, kehitetään. Onko lentomäki sitten se hanke? Mäessähän ei kovin montaa kilpailua kauden aikana järjestettäisi. Mitään takeita ei ole siitäkään, että yhtäkään arvokisaa pidettäisiin siellä. Kyllä Lapin kehittämiseen voi ja pitää voida käyttää veroeuroja, mutta, alueen kehittämisen kannalta ja veronmaksajien maksumotivaation kannalta löytyy parempiakin hankkeita.
Kuvaavaa tilanteessa on se, että elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen on luvannut tukensa Kemijärven hankkeelle. Kepulle on luontevaa käydä veronmaksajien kukkarolla. Vielä kiintoisammaksi asian tekee se havainto, että tukemalla Suomua Pekkarinen haluaa selvästi lepytellä paikallisia, Stora Enson toiminnasta suivaantuneita, Keskustan kannattajia.

Mannerheimin perinnesäätiö on vaatinut Katariina Lillqvistin tekemää keksitystä Mannerheim -hahmosta tehtyä animaatiota sensuroitavaksi. Lillqvist on myös perheineen saanut tappouhkauksia. Tyypillstä on se, että sensuuria vaatineet perustavat mielipiteensä kuulopuheisiin.
Mitähän mieltä marski itse olisi moisesta toiminnasta? Eihän Mannerheim mikään yltiödemokraatti ollut, enemmin kai rojalisti. Mutta tuskin hyväksyisi moisia sensuurivaatimuksia ja ääriliikkeistä, fasismista tai kommunismista, tuttua uhkailua. Ainakin Hitleriin Carl Gustav Emil suotautui nuivasti.

Jaatinen julistaa: Kyläpolitikointi pois seutuhankkista!

Ei kommentteja: